Wynik jakości Google Ads – co to jest, od czego zależy i czemu jest tak ważny?

Wynik jakości Google ADS - latające logo Google w bąbelkach i duże logo w formie 3D.

Określiłeś odpowiednie słowa kluczowe, stworzyłeś interesujący tekst reklamy i przygotowałeś doskonały landing page. Okazuje się jednak, że kiedy sprawdzasz swój wynik jakości Google Ads, widzisz, że jest on poniżej średniej…

Bez paniki! Istnieje wiele sposobów na to, aby go poprawić. Zanim jednak do tego przystąpisz, dowiedz się, co bierze pod uwagę system reklamowy Google podczas oceny twojej kampanii i dlaczego ten wynik powinien być dla Ciebie istotny. Wynik jakości to forma pomiaru używana przez Google Ads do określania jakości twoich kampanii w trzech obszarach – reklam, słów kluczowych oraz stron docelowych. Twój wynik może wpływać na to, ile osób widzi twoje reklamy, które miejsce zajmują w płatnych wynikach wyszukiwania oraz ile na nie wydajesz.

Różnica między wynikiem jakości, a rankingiem reklam

Wynik jakości i ranking reklamy można bardzo łatwo pomylić. Oba wydają się sposobem Google na ocenę twoich kampanii i chociaż są ze sobą powiązane, nie są jednak tym samym. Wynik jakości pozwala reklamodawcom poznać obszary, które należy udoskonalić, by poprawić wyniki kampanii.
Ranking reklamy z kolei uwzględnia znacznie więcej informacji o kampanii, po to by określić, gdzie reklama pojawi się na stronach wyników wyszukiwania (SERP). Kiedy Google określa ranking reklamy, nie bierze pod uwagę słowa kluczowego, reklamy i jakości strony docelowej, a zamiast tego uwzględnia stawki za reklamę, jakość reklamy, próg rankingu reklamy, konkurencyjność aukcji, kontekst wyszukiwania oraz oczekiwany wpływ rozszerzeń. Dzięki tym czynnikom Google wie, czy i gdzie pokazać Twoją reklamę w stosunku do innych reklam na stronach wyników wyszukiwania.

Jakie są korzyści z posiadania dobrego wyniku jakości Ads?

Prawda jest taka, że wynik jakości jest bardzo istotnym czynnikiem wpływającym na to, jak Google oblicza twoją pozycję w rankingu reklam. Myślisz, że wystosowanie konkurencyjnej oferty na potrzeby licytacji to wszystko, co jest potrzebne, aby uzyskać pierwsze miejsce w rankingu reklamy? Niestety musimy Cię zmartwić – to właśnie wynik jakości jest w tym wypadku kluczowym czynnikiem sukcesu. Dobry wynik jakości pozwala na obniżenie kosztów oraz zwiększenie skuteczności reklamy.

Jak obliczany jest wynik jakości?

Google obliczając wynik jakości, bierze pod uwagę trzy czynniki:

  • Przewidywany współczynnik klikalności (CTR), który określa prawdopodobieństwo, że ktoś kliknie twoją reklamę podczas wyszukiwania konkretnego słowa kluczowego. Parametr ten nie uwzględnia jednak pozycji reklamy, jej rozszerzeń lub innych formatów wpływających na jej widoczność. Pod uwagę brane są historyczne wyniki słowa kluczowego oparte na pozycji reklamy.
  • Trafność reklamy, która podobnie jak przewidywany CTR jest związana z twoimi słowami kluczowymi, jednak w tym przypadku chodzi bardziej o to, czy tekst twojej reklamy odpowiada słowom kluczowym zawartym w grupie reklam.
  • Jakość strony docelowej oceniana jest przez algorytmy Google. Strona zgodnie z wytycznymi powinna być przejrzysta, użyteczna, związana z konkretnym słowem kluczowym i tym, co wyszukują użytkownicy.

Należy pamiętać, że Google używa innych wag do określenia wartości poszczególnych czynników. Jak pokazują badania, przewidywany współczynnik klikalności i jakość strony docelowej mają zdecydowanie większy wpływ na wynik jakości niż trafność reklamy.

Jak poprawić przewidywany współczynnik klikalności (CTR)?

CTR jest ważny, ponieważ im jest wyższy, tym więcej osób odwiedza Twoją stronę. Współczynnik klikalności jest również pomocny z punktu widzenia strategii. Można go wykorzystać do przewidywania ruchu i ustalania priorytetów w optymalizacji treści. Co powinieneś zrobić, aby poprawić CTR?

  1. Stosuj rozszerzenia reklam 

Rozszerzenia reklam sprawiają, że reklama wydaje się większa, przez co skuteczniej przyciąga uwagę. Im więcej informacji udostępnisz w reklamie, tym większa szansa, że będzie ona bardziej dopasowana do grupy docelowej, co z kolei przełoży się na zwiększenie liczby kliknięć.

  1. Dodaj wykluczające słowa kluczowe

Użycie wykluczających słów kluczowych pozwala na wykluczenie ruchu z niechcianych fraz, dzięki czemu dotrzesz do odpowiedniego grona odbiorców i otrzymasz o wiele mniej przypadkowych kliknięć na swoich stronach docelowych.

  1. Używaj dynamicznego wstawiania słów kluczowych w nagłówkach i słów kluczowych w wyświetlanym adresie URL

Używanie słów kluczowych w nagłówkach, opisach lub wyświetlanych URL jest niezawodnym sposobem na poprawę wyniku jakości. Dzięki temu zabiegowi zyskujesz więcej szans na to, że algorytm uruchomi twoje reklamy w momencie odpowiedniego wyszukiwania. 

  1. Poznaj potrzeby swoich odbiorców

Tworząc reklamę pamiętaj o potrzebach swoich odbiorców. Zastanów się, czy twój komunikat jest odpowiedzią na nurtujące ich pytania lub sposobem, który pomoże rozwiązać ich problemy. Koncentrowanie się na odbiorcach pomoże Ci w przygotowaniu lepszych, angażujących i kreatywnych reklam, które osiągną lepszy CTR.

  1. Zwiększ stawki

Próbowałeś wszystkich technik i sposobów, a twój CTR jest nadal niski? Zwiększenie stawek może pomóc uzyskać lepszą pozycję reklamy i tym samym wpłynąć na poprawę CTR.

Jak poprawić trafność reklamy?

Lepsza trafność reklamy może oznaczać niższy CPC i wyższy ROAS. Dzieje się tak ponieważ, wyższa trafność prowadzi do lepszego wyniku jakości, a ponieważ aukcja płatnego wyszukiwania jest częściowo oparta na trafności,  reklama z doskonałym wynikiem jakości zwykle osiąga lepszą pozycję na stronie wyników. Jeśli chcesz poprawić trafność reklamy:

  1. Aktualizuj słowa kluczowe

Odkrywaj nowe słowa kluczowe, wprowadzaj je do swoich kampanii i testuj ich skuteczność. Nie pomijaj fraz long–tail, które mogą przyczynić się do zwiększenia wartościowego ruchu dla twojej kampanii.

  1. Organizuj słowa kluczowe

Segreguj słowa kluczowe i dziel je na wąskie, zorganizowane grupy. Takie działanie pozwoli Ci na efektywne zarządzanie kampanią.

  1. Dopracuj tekst reklamy

Testuj nowe teksty reklamowe i staraj się, by te były jeszcze mocniej związane ze słowami kluczowymi zawartymi w twojej grupie reklam. Skuteczniejsze reklamy mają wyższy CTR, co z kolei przekłada się na lepszy wynik jakości.

  1. Twórz tematyczne grupy reklam

Dobrą praktyką jest stworzenie indywidualnej grupy reklamowej dla każdego produktu lub usługi, którą chcesz reklamować. Dbaj o to, aby na grupę reklam przypadało od 5 do 20 słów kluczowych.

Jak poprawić wrażenia z użytkowania landing page’a?

Osiągnięcie zadowalającego wyniku jakości wymaga wysokiego poziomu optymalizacji kampanii. Podczas gdy działanie na słowach kluczowych i reklamach jest możliwe dzięki narzędziom Google, w przypadku stron docelowych sprawa się komplikuje. Zaprojektowanie lub przygotowanie strony pod ruch reklamowy wymaga wiedzy i doświadczenia. Zlecając Interakcjo prace nad twoją stroną zyskujesz pewność, że będzie ona wykonana sprawnie, profesjonalnie i zgodnie ze wszystkimi wytycznymi.

Przygotowując twoją stronę do celów reklamowych:

  1. Projektujemy landing page z myślą o celu odwiedzającego

Twój cel i cel użytkowników twojej strony pokrywają się – oni chcą skorzystać z oferty, a Ty chcesz, aby skorzystali akurat z Twojej. Do projektu strony wykorzystujemy elementy, które wspomagają nawigację użytkowników i ostatecznie zachęcają ich do konkretnego działania. Jak dokładnie to robimy?

  • Dbamy o identyfikację.
  • Dostosowujemy projekt strony do wzorca „F” jeśli na stronie ma znajdować się dużo tekstu, lub do wzorca „Z” jeśli planujemy umieścić na niej wiele grafik.
  • Dbamy o hierarchię wizualną.
  • Korzystamy z formatowania tekstu na stronie docelowej – stosujemy listy, pogrubienia i kursywy.
  • Wykorzystujemy kolory i kontrasty, by wyróżnić CTA.
  1. Poprawiamy czas ładowania strony docelowej 

Nie ma gorszego doświadczenia dla użytkownika niż kliknięcie reklamy i powolne dotarcie do strony docelowej. Jeśli Twoja strona nie ładuje się natychmiast, przyspieszamy ją między innymi poprzez kompresję plików, optymalizację kodu i wdrożenie AMP. 

  1. Oferujemy odpowiednią treść

Twoja reklama to nie jedyne miejsce, gdzie trafność powinna być wysoka. W rzeczywistości, trafność strony docelowej jest równie, o ile nie bardziej, istotna niż w przypadku samej reklamy. Kierowanie odwiedzających na stronę, która nie jest bezpośrednio związana z reklamowaną ofertą zmusza ich do poszukiwania dodatkowych informacji na jej temat. W zamian za to użytkownicy, zamiast dokonać zakupu na twojej stronie, szybko wędrują do konkurencji.

  1. Upewniamy się, że twoje treści są użyteczne

Nasi copywriterzy i projektanci przywiązują dużą wagę do tego, by użytkownicy twojej strony mogli łatwo zdecydować, czy chcą skorzystać z twojej oferty. Co nasz zespół robi, by twoja strona stała się użyteczna?

  • Optymalizujemy stronę pod kątem przejrzystości i łatwości w nawigacji
  • Tworzymy dopasowane do treści reklam nagłówki wzbudzające zaufanie
  • Zastępujemy żargon branżowy łatwym do zrozumienia językiem
  • Eliminujemy nadmiarowe pola formularza kontaktowego
  • Tworzymy infografiki, które mogą pomóc w zrozumieniu pewnych zagadnień przez odwiedzających
  1. Zwiększamy zaufanie i przejrzystość twojej strony

Zabezpieczamy twoją stronę certyfikatem SSL – bez tego przeglądarki informują użytkowników za pomocą ikony ostrzegawczej w twoim adresie URL, że strona nie jest bezpieczna. Jak jeszcze zwiększamy zaufanie użytkowników do twojej strony?

  • Używamy ikon bezpieczeństwa w miejscach, gdzie odwiedzający muszą wprowadzić swoje dane.
  • Zamieszczamy link do twojej polityki prywatności i regulaminów w miejscach łatwych do znalezienia. 
  • Zamieszczamy na twojej stronie dowody społeczne, takie jak referencje, które pokazują, że inni klienci uznali twoją ofertę za wartościową.
  • Umieszczamy wskaźniki autorytetu (np. zdobyte nagrody lub logo popularnych partnerów), aby pokazać użytkownikom twojej strony, że jesteś szanowany i godny zaufania.

Podsumowanie

Wynik jakości to bardzo ważny aspekt optymalizacji kampanii, który w efekcie może pomóc Ci zdobyć więcej klientów, rozwinąć biznes i zaoszczędzić pieniądze. Już wiesz jakie konkretne czynniki mogą wpływać na Twój wynik jakości, jak możesz go zwiększyć i na co musisz zwrócić uwagę, podczas optymalizacji kampanii PPC. Jeśli jednak chcesz dowiedzieć się więcej lub potrzebujesz wsparcia w zakresie poprawy wyników jakości i rezultatów twoich kampanii, skontaktuj się z nami – chętnie wesprzemy Cię w reklamowaniu twojego biznesu online.