SEM – co to jest i czym różni się od SEO?

Co to jest SEM? Karteczki samoprzylepne oraz pióro, papiery i okulary.

Wraz z rosnącą liczbą konsumentów poszukujących i kupujących produkty w Internecie, marketing w wyszukiwarkach stał się jednym z najskuteczniejszych działań promocyjnych online. Marketing oparty na wyszukiwaniu dociera do konsumentów dokładnie wtedy, kiedy są oni otwarci na nowe informacje. W przeciwieństwie do większości reklam cyfrowych, reklama PPC jest nieinwazyjna i nie stanowi przeszkody przy wykonywaniu działań przez użytkownika.

Co to jest SEM?

Odpowiedź na to pytanie zmieniała się na przestrzeni lat i dlatego dla wielu osób może być niejasna. Kiedyś SEM obejmował zarówno linki sponsorowane, jak i optymalizację pod kątem wyszukiwarek, powszechnie znanym jako SEO. Obecnie definicja odnosi się głównie do płatnego wyszukiwania. Niektórzy twierdzą jednak, że SEM obejmuje wszystko, co poprawia widoczność strony w wyszukiwarkach tj. reklamy, działania SEO, link building i inne. W tym artykule będziemy trzymać się najpopularniejszej obecnie definicji, zakładającej, że SEM to proces pozyskiwania ruchu na stronę poprzez wykorzystanie płatnych reklam.

Jak działa SEM?

Wyszukiwarki wykorzystują skomplikowane algorytmy, aby zapewnić każdemu użytkownikowi, jak najtrafniejsze wyniki wyszukiwania z uwzględnieniem ich lokalizacji i innych dostępnych informacji. Reklamy inaczej określane, jako linki sponsorowane pojawiają się na górze i z boku stron wyników wyszukiwania, aby uzyskać lepszą widoczność niż wyniki organiczne.
Załóżmy, że jesteś klientem szukającym produktu lub usługi online. Otwierasz wyszukiwarkę i wpisujesz w nią określone hasła (znane również jako słowa kluczowe). Na stronie wyników wyszukiwania, natykasz się na różne reklamy firm, dopasowane do fraz, których szukasz. Reklamy te pojawiają się w widocznych miejscach na stronie wraz z organicznymi wynikami wyszukiwania, które pasują do twoich słów kluczowych. Wyróżnione wyniki przykuwają uwagę i tym samym generują większą liczbę kliknięć.

Jak działają kampanie SEM z perspektywy marketera?

Konfigurując kampanię, marketer jest proszony między innymi o:

  • Research i wybranie zestawu słów kluczowych związanych z promowaną witryną lub produktem
  • Wybranie lokalizacji geograficznej dla reklamy, która ma być wyświetlana
  • Określenie grupy docelowej
  • Stworzenie reklamy do wyświetlania w wynikach wyszukiwania
  • Określenie budżetu kampanii i stawek, które reklamodawca jest gotowy zapłacić za każde kliknięcie w reklamę

Zalety tworzenia kampanii SEM dla twojej firmy

Marketing w wyszukiwarkach to potężne narzędzie, które sprawdza się w przypadku  każdej marki. Co przemawia za jego wykorzystaniem?

  • Większa segmentacja – im mocniej podzielona jest kampania, tym ma ona większe szanse na dotarcie do wybranej grupy docelowej. Przykładowo Google Ads pozwala na segmentację odbiorców i tworzenie kampanii z uwzględnieniem różnych cech, takich jak płeć, wiek, położenie geograficzne, zainteresowania, a nawet hobby.
  • Przyciąganie ruchu na twoją stronę internetową – głównym celem kampanii jest pojawienie się na pierwszych pozycjach na stronie wyników wyszukiwania, aby wygenerować jeszcze większy ruch na twojej stronie. Dobrze zoptymalizowane reklamy skutecznie realizują ten cel.
  • Łatwy monitoring skuteczności – kampanie SEM możesz z łatwością sprawdzać i kontrolować. Uzyskane wyniki m.in. dotyczące zachowań użytkowników, liczby kliknięć i wyświetleń twoich reklam mogą stanowić podstawę dla dalszej optymalizacji.
  • Komplementarność z SEO – łącząc SEM i SEO zyskujesz kompletną strategię marketingu internetowego.
  • Kontrola kosztów – kampanie SEM, dają Ci wysoki poziom kontroli, dzięki czemu możesz łatwo ustalić ich budżet i płacić tylko wtedy, gdy użytkownicy wchodzą w interakcję z twoimi reklamami.
  • Przechwytywanie leadów – główną funkcją SEM jest odpowiadanie na konkretne potrzeby ludzi, przy jednoczesnej promocji produktów lub usług, które mogą je zaspokoić. Dostosowując komunikaty do twojej grupy docelowej masz duże szanse na dotarcie ze swoją ofertą do najbardziej wartościowych odbiorców w odpowiednim czasie.

Czym różni się SEM od SEO?

Planując budżet marketingowy dążysz do dostarczenia jak największego efektu przy zachowaniu jak najniższych kosztów. Kiedy przeznaczasz fundusze na promocję strony internetowej, musisz wziąć pod uwagę zarówno krótkoterminowe zyski, jak i długoterminową rentowność, co oznacza, że musisz wybrać SEM, albo SEO.

Jak już wiadomo SEM odnosi się do płatnego marketingu w wyszukiwarkach, podczas gdy SEO to ruch niepłatny (firmy zdobywają swoją pozycję w wynikach wyszukiwania, dzięki dobrze zoptymalizowanej stronie internetowej). Chociaż SEO to skuteczny sposób na pozyskanie ruchu, to związane z nim wytyczne stale się zmieniają, przez co utrzymanie dobrych pozycji strony wymaga czasu i niemałego wysiłku.

Z drugiej strony mamy SEM, które możemy określić jako formę płatnego pozycjonowania. Działania SEM to bardzo prosty i opłacalny sposób na dotarcie do potencjalnych klientów. Jeżeli reklamujesz się na właściwe słowa kluczowe, dysponujesz atrakcyjną reklamą i odpowiednio dostosowaną stroną docelową, twoje reklamy z pewnością przyniosą Ci wiele korzyści. Warto jednak mieć na uwadze to, że optymalizacja reklam i praca nad kampanią także wymaga czasu, wiedzy i cierpliwości.

Co wybrać – SEM czy SEO?

Kampanie SEM są idealnym rozwiązaniem dla tych, którzy nie mają na swojej stronie historycznego ruchu i chcą go szybko pozyskać. Jedną z niekwestionowanych zalet SEM jest to, że możesz już dziś skonfigurować swoją kampanię i od razu zacząć pozyskiwać z niej ruch. SEM sprawdza się również w przypadku niektórych słów kluczowych, które mają naprawdę dużą konkurencję. Jeśli bardzo zależy Ci na tym, aby na te frazy wyświetlać się jak najwyżej i nie chcesz czekać na wypracowanie efektów z SEO, SEM to rozwiązanie dla Ciebie.

Kampanie SEM są niemal zawsze dobrym rozwiązaniem, ponieważ z pewnością są słowa kluczowe, których obecnie nie uwzględniasz w swoich działaniach SEO, a na które możesz się promować właśnie poprzez SEM. Oczywiście, trzeba pamiętać, że nie istnieją rozwiązania idealne. Kampanie SEM również mają swoje wady i jedną z nich jest stosunkowo wysoki koszt w dłuższej perspektywie czasowej.

Które rozwiązanie w takim razie jest odpowiednie dla Ciebie? To zależy od budżetu, harmonogramu i celów. Jeśli dopiero zaczynasz i nie masz dużo pieniędzy do zainwestowania w strategię marketingu cyfrowego, to SEO będzie prawdopodobnie lepszą opcją dla Ciebie. Jeśli jednak jesteś gotów wydać trochę pieniędzy i potrzebujesz szybkich rezultatów, wtedy SEM sprawdzi się doskonale. SEO jest dobrym wyborem dla firm, które szukają długoterminowych rezultatów i chcą kierować ruch organiczny na swoją stronę. SEM jest dobrym wyborem dla firm, które szukają szybkich rezultatów i chcą kierować płatny ruch na swoją stronę. 

Kiedy łączyć SEO i SEM?

Zastanawiasz się, czy warto połączyć działania SEM i SEO? Prowadzenie obu strategii równocześnie wymaga i pieniędzy, dlatego ważne jest, aby rozważyć jego zalety i wady przed podjęciem ostatecznej decyzji.

Jakie są korzyści z równoczesnego prowadzenia SEO i SEM?

Dominacja SERP

Wyobraź sobie, że zajmujesz najwyższe pozycje organiczne i płatne na pierwszej stronie w wyszukiwarce. To możliwe, dzięki właściwej optymalizacji SEO i efektywnym działaniom SEM. Należy jednak mieć na uwadze, że niektóre z płatnych pozycji mogą kanibalizować kliknięcia organiczne i tym samym zwiększać twoje koszty prowadzenia płatnej kampanii, dlatego zawsze kontroluj swój budżet, aby upewnić się, że nie wydajesz za dużo.

Wdrożenie kampanii remarketingowych

Chociaż twoje działania SEO mogą generować dużo wartościowego ruchu, to nie zawsze musi on konwertować. W tym miejscu pojawia się retargeting.Kierując reklamy do tych odwiedzających, którzy nie wykonali konkretnego działania na twojej stronie, możesz sprowadzić ich z powrotem stosując odpowiednią i spersonalizowaną komunikację.

Usprawnienie działań SEO, dzięki SEM

Reklamy PPC mogą również dostarczać ważne informacje dotyczące zapytań z wyszukiwarki i tym samym wspierać twoje działania SEO. Testując różne kampanie PPC w Google Ads i wykorzystując określone słowa kluczowe, możesz zobaczyć, które reklamy osiągają najlepsze wyniki i następnie wykorzystać je w działaniach SEO.

Podsumowanie

Wiesz już, czym jest SEM i jak działa – to odpowiedni moment, aby zacząć opracowywać strategię dla swojej marki z zespołem specjalizującym się w SEM i reklamie cyfrowej.
Potrzebujesz porady lub wsparcia w stworzeniu swojej pierwszej kampanii SEM? Skontaktuj się z nami i wspólnie promujmy twój biznes w Internecie!