Google Shopping – co to jest i jak to działa?

Każdego dnia w Google przeprowadzane są miliardy wyszukiwań, z czego znaczna większość dotyczy produktów. Prezentacja oferty w Google Shopping to skuteczny sposób na dotarcie do klientów, rozkręcenie sprzedaży, a także rozwój biznesu.

Czym są Zakupy Google?

Google Shopping to wyszukiwarka, która wyświetla zarówno płatne, jak i organiczne listy produktów odpowiadające zapytaniu użytkownika. Platforma umożliwia konsumentom porównywanie i kupowanie produktów u różnych sprzedawców, a także przedstawia rekomendacje bazujące na upodobaniach i zachowaniach użytkownika w sieci.

Jak działa Google Shopping?

Google Shopping działa poprzez algorytm, który przetwarza plik produktowy (określany również jako data feed lub product feed), przesyłany przez sprzedawcę do Google Merchant Center. Plik ten zawiera wszystkie szczegóły dotyczące produktów w sklepie.

Użytkownicy wyszukujący określone produkty, trafiają na stronę zawierającą oferty sponsorowane, a także bezpłatne wyniki organiczne. Każda oferta w Zakupach Google, zarówno płatna, jak i organiczna składa się z miniatury produktu, nagłówka, ceny, oceny produktu i nazwy marki. Gdy użytkownik kliknie ofertę sponsorowaną, jest wysyłany do witryny danego sprzedawcy, aby dokończyć zakup. W przypadku ofert organicznych kliknięcie umożliwia użytkownikowi dowiedzenie się więcej o produkcie, przeczytanie recenzji na jego temat i sprawdzenie stanu zapasów w usłudze Google Shopping. 

Jak zacząć korzystać z Google Shopping?

Aby skorzystać z Google Shopping, sprzedawcy muszą działać w ramach dwóch platform – Google Merchant Center i Google Ads. Google Merchant Center służy do przesyłania informacji dotyczących asortymentu produktów, z kolei Google Ads używany jest do tworzenia i zarządzania kampaniami produktowymi wykorzystującymi dane z pliku produktowego.Reklamy produktowe da się skonfigurować w paru krokach. Aby zacząć reklamować się w Google Shopping:

  1. Załóż konto w Google Merchant Center

Google Merchant Center to platforma cyfrowa umożliwiająca przesyłanie i aktualizowanie informacji o produktach, które chcemy reklamować.  Udostępnione tam dane są potem wyświetlane w odpowiednich reklamach Google Shopping i wynikach wyszukiwania. Do Google Merchant Center możesz dołączyć rejestrując się przez stronę https://www.google.com/retail/solutions/merchant-center/  i podając przy tym wszelkie niezbędne informacje dotyczące twojego biznesu.

  1. Zweryfikuj witrynę

Bez weryfikacji i zgłoszenia praw do adresu URL sklepu internetowego nie będziesz mógł reklamować swojej oferty w Google Shopping. Jak w takim razie przejść weryfikację witryny?

  1. Po zalogowaniu do Google Merchant Center kliknij Ustawienia (ikona klucza w prawym górnym rogu).
  2. Wybierz Informacje o firmie.
  3. Wybierz zakładkę Witryna na górnym pasku.
  4. Wybierz jedną z metod weryfikacji i postępuj zgodnie z instrukcją.
  5. Wybierz przycisk Zweryfikuj i zgłoś prawa.
  6. Gotowe! 🙂
  1. Utwórz swój plik produktowy i zoptymalizuj go według wytycznych Google

Plik produktowy jest podstawowym źródłem informacji na temat twojej oferty, wykorzystywanym przez Google Shopping do tworzenia reklam. Feed musi być zawsze aktualny, czytelny, a także powinien zawierać:

  1. Informacje dotyczące kraju sprzedaży.
  2. Język, w którym zapisane są dane o produktach.
  3. Miejsce docelowe, w którym mają się pojawić produkty.
  4. Atrybuty opisujące produkt
  1. Połącz Google Merchant Center z kontem Google Ads

Google Merchant Center zbiera dane o produktach, które oferujesz w swoim sklepie internetowym. Informacje te wykorzystywane są do tworzenia reklam, dlatego aby ruszyć z pierwszą kampanią produktową musisz połączyć Google Merchant Center z Google Ads, używając do tego jednego konta Google. W następnej kolejności:

  1. Zaloguj się na swoje konto Google Merchant Center.
  2. W menu ustawień wybierz Połączone konta.
  3. Na liście zobaczysz swój identyfikator Google Ads – wybierz przycisk Połącz, aby połączyć oba konta.
  4. Zaloguj się na swoje konto Google Ads, wybierz Narzędzia i ustawienia > Połączone konta, przewiń w dół, wybierz konto Google Merchant Center > Szczegóły i na koniec Zaakceptuj.
  1. Utwórz kampanię Google Shopping w Google Ads

Po połączeniu Google Merchant Center z kontem Google Ads możesz utworzyć swoją pierwszą kampanię, która będzie promować Twoje produkty. Zanim jednak uruchomisz reklamę shopping powinieneś zdefiniować:

  1. Nazwę kampanii.
  2. Kraj sprzedaży dla kampanii.
  3. Maksymalny koszt kliknięcia (maksymalną kwotę, jaką jesteś w stanie zapłacić za kliknięcie w reklamę).
  4. Budżet dzienny (średnią dzienną kwotę, jaką jesteś skłonny zapłacić za emisję reklam).

Do czego przydaje się Google Shopping?

Dla każdego producenta lub właściciela sklepu internetowego korzystanie z Google Shopping ma kilka istotnych zalet. Do tych najważniejszych należy:

Wyższy wolumen wyszukiwania

Zastanawiasz się dlaczego firmy korzystają z Zakupów Google? Odpowiedź jest prosta – dla ruchu. Tak jak wspomnieliśmy wcześniej Google jest największą wyszukiwarką na świecie, obsługującą miliardy zapytań miesięcznie. Trzydzieści pięć procent kupujących zaczyna poszukiwania produktów właśnie w Google. Dobra widoczność atrakcyjnej wizualnie oferty w wyszukiwarce to skuteczny sposób na pozyskanie wartościowego ruchu i zwiększenie sprzedaży.

Lepsze ukierunkowanie ruchu

Sprzedawcy działający w internecie wiedzą, że zwiększony ruch na stronie nie musi od razu oznaczać większej sprzedaży. Właściwy dobór grupy docelowej i odpowiednie targetowanie pomaga w pozyskaniu ruchu, który rzeczywiście konwertuje. Google Shopping, dzięki różnym opcjom targetowania pomaga w łatwy sposób dotrzeć do osób najbardziej zainteresowanych zakupem twoich produktów.

Lepsza widoczność produktu

Reklamy Google Shopping zwiększają widoczność twoich produktów na kilka sposobów. Po pierwsze, lokują twoje produkty na szczycie wyników wyszukiwania Google, dzięki czemu łatwiej przyciągają uwagę potencjalnych klientów. To właśnie twój produkt jest pierwszą rzeczą, którą użytkownicy widzą na stronie wyników wyszukiwania i to na dodatek nad wynikami organicznymi. Po drugie, reklamy produktowe zawierają zdjęcia i podstawowe informacje o produkcie. Nie będzie odkrywczym stwierdzenie, że obrazy przykuwają uwagę lepiej niż jakiekolwiek słowa kluczowe, czy wymyślne slogany. 🙂

Więcej konwertujących użytkowników

Reklamy Google Shopping generują wyjątkowo jakościowy ruch. Dlaczego? Ponieważ twoje reklamy są wyświetlane użytkownikom z wyraźną intencją zakupową. Google łączy osoby szukające konkretnych produktów z jak najtrafniejszymi reklamami. Bogaty w dane format wizualny nie tylko umożliwia szybkie podejmowanie decyzji, ale także silnie wpływa na zachowania konsumentów. Użytkownik, który szuka produktu w wyszukiwarce i łatwo dociera do oferty zawierającej wszelkie niezbędne informacje,  z pewnością dokona konwersji po przejściu na stronę.

Lepsze wyniki dla eCommerce

W porównaniu z reklamami wyszukiwania, reklamy Google Shopping otrzymują średnio wyższy współczynnik klikalności, ponieważ oferty te przeznaczone są dla klientów znajdujących się na końcu lejka tzn. osób nastawionych na zakup konkretnego produktu. Wyższy CTR obniża koszty reklamy i daje możliwość zwiększenia ruchu przy tych samych wydatkach na reklamę.

Zwiększona reputacja

Wyniki pokazujące się w Google Shopping przechodzą rygorystyczną weryfikację, dlatego oferta, która widnieje w wynikach korzystanie wpływa na wizerunek marki. Co więcej Zakupy Google agregują produkty z całej sieci – pojawiając się obok dużych i znanych marek, budujesz zaufanie potencjalnych kupujących.

Podsumowanie

Reklamy Google Shopping to dla sklepów internetowych jedno z najskuteczniejszych narzędzi marketingu internetowego. Korzyści płynące z zastosowania reklam Google Shopping są ogromne, niezależnie od tego, czy chcesz zwiększyć rozpoznawalność swojej firmy, pozyskać nowych potencjalnych klientów, czy rozkręcić sprzedaż. Chociaż z początku reklamy shopping mogą nie przynosić oczekiwanych rezultatów, to właśnie bieżący monitoring i nieustanna praca nad doskonaleniem kampanii sprawi, że jej z czasem wyniki staną się  dużo lepsze. Ostatecznie, reklamy produktowe mogą stać się rentowną i zautomatyzowaną metodą na zwiększenie sprzedaży w twoim sklepie internetowym.

Wypełnij formularz i dowiedz się jakie rozwiązanie będzie dla Ciebie najlepsze

Wyceń projekt