Co to jest tag i kiedy z niego korzystamy?

Co to jest tag. Kiedy z niego korzystamy? W tle tagi.

Tworzenie stron internetowych, czy kont w mediach społecznościowych wymaga od nas wielu przemyślanych kroków. Musimy dobrze ustalić strategię, która pozwoli nam na wybicie się wśród niezliczonych ilości treści w internecie. Jednym z kluczowych kroków do osiągnięcia tego jest umiejętne tworzenie tagów, które dobrze dopasowują content do haseł, które są im przypisywane. Czym jest tag i kiedy go używać?

Tag- co to jest?

Tag (z ang. etykieta, metka) jest to słowo kluczowe, które opisuje główne znaczenie danego tekstu i jego powtarzającą się myśl- jest istotą treści. Można powiedzieć, że tag jest mini-kategorią, która podporządkowuje powiązane ze sobą treści w postaci linka, grupuje tekst według jego sensu, czy cech. Tag pomaga czytelnikowi poznać ogólną wiedzę na temat tekstu, natomiast właściciel strony tworzy na niej bezcenny ruch. Tagi występują pod postami blogowymi, prezentacją produktu, w artykule, poście, czy wpisie na stronie internetowej (np. jeśli szukasz na Instagramie pięknych zdjęć zachodu słońca wystarczy wpisać w wyszukiwaniu “#sunset”, a wyskoczą niezliczone ilości tego rodzaju zdjęć). Najpopularniejsze tagi, jakie używamy to meta tagi, tagi tekstowe i chmury tagów.

  • Meta tagi- są istotnym elementem w pozycjonowaniu stron www i SEO. 
  • Tagi tekstowe- tagi przypisywane do konkretnych podstron domeny. Ułatwiają nawigację i są często słowami kluczowymi, które nawiązują do tematu.
  • Chmury tagów- to samo co zwykłe tagi, ale najczęściej przedstawione w formie graficznej.

Jak wykorzystać tagi?

Tagi możemy wykorzystywać na wiele sposobów. Jednym z nich jest popularny hasztag w mediach społecznościowych. Najczęściej wykorzystywany na Instagramie, zawierający słowa kluczowe. Do najpopularniejszych hasztagów w 2022 na Instagramie należało np.: #polishgirl, #poland, #mama. Hasztagi pozwalają promować nasze posty w mediach społecznościowych i grupować treści.
Drugim wykorzystaniem tagów jest przekierowywanie do innej strony. Jest to skuteczne dawkowanie informacji naszym odbiorcom, a odpowiednie tagowanie zapewni nam, że czytelnik szukający informacji będzie płynnie przechodził do kolejnych tematów na naszej stronie.

Czym tag różni się od kategorii?

Kategorie organizują posty w odpowiednich grupach, budują menu strony i najczęściej się nie zmieniają. W przypadku kategorii istnieje hierarchiczność- kategorie i podkategorie. Natomiast tagi zazwyczaj zmieniają się w pod każdym postem, są szczegółowymi określeniami kategorii i występują w postaci pojedynczych słów lub połączonych wyrazów. Tagi są nieuporządkowane, często pojawiają się w sposób chaotyczny, a ich hierarchia jest płaska.



Przykład: strona internetowa z przepisem na rybę po grecku. Dania rybne, jako kategoria, a szczegółowe tagi to dania wigilijne, marchew, pomysł na obiad, ryba, warzywa (strona: Ania Gotuje).

Po co nam tagi?

Używanie tagów na swojej stronie internetowej przynosi wiele korzyści. Oprócz podstawowej funkcji, czyli porządkowaniu i kategoryzowaniu treści na stronie, pomaga w nawigacji, a dzięki temu umożliwia powiększenie grona odbiorców. Tagi są istotnym elementem w pozycjonowaniu na stronie.

Jak stworzyć tag?

Stosowanie tagów wydaje się proste, jednak trzeba to zrobić umiejętnie. Oto jak dobrze stworzyć tagi:

  1. Przemyśl strukturę tagów, wygląd, nazwy i przyporządkowania, a także rozmieszczenie.
  2. Pamiętaj, że tagi to nie kategorie, więc ich nazwy nie mogą się powielać.
  3. Stosuj tagi tak, aby dopasować do nich stosunkowo dużo produktów.
  4. Twórz krótkie tagi, traktuj je jako jedynie słowa kluczowe.
  5. Tagi to jedynie dodatkowa opcja na stronie, więc unikaj ich dużej ilości.
  6. Do wykreowania tagów używaj fraz, które będą uniwersalne.

Zagrożenia związane z używaniem tagów

Dobrze użyte i przemyślane tagi pomogą Ci w pozycjonowaniu strony i zdobyciu większej liczby obserwujących. Jednak nieumiejętne użycie tagów może nieść za sobą bardzo negatywne skutki. Oto kilka poważnych błędów przy stosowaniu tagów:

  • Kanibalizacja słów kluczowych to nic innego, jak tworzenie tagów, których nazwa jest tożsama z kategorią. Skutkuje to tym, że moc słów kluczowych, które zostały wybrane do pozycjonowania słabnie. Zasadą jest, że jeden adres URL może mieć treści mówiące w jednym temacie.
  • Błędne stosowanie tagów sprawi, że wyszukiwarka Googla zepchnie nas z wysokich pozycji wyszukiwania. Duże nagromadzenie niepotrzebnych tagów sprawi, że utworzy się więcej podstron, które nie będą bogate w treść i wartość. 
  • Używanie zbyt dużej ilość tagów, ponieważ Google skanuje wszystkie adresy URL, więc może mieć problem na trafienie na właściwą treść. 
  • Duplicate content- błędne znaczniki mogą zduplikować treść. Minimalnie różniące się od siebie tagi mogą spowodować, że będą tworzyć się zbiory, które są identyczne, a tym samym podporządkowują się im te same treści i grafiki. Wówczas nasz tekst staje się mało unikalny.

Jak stworzyć tag w WordPress?

Jednym z najpopularniejszych narzędzi do tworzenia tekstów i stron internetowych jest WordPress, dzięki swojej prostocie w obsłudze. Tworzenie tagów tym narzędziem jest równie proste:

  1. Zaloguj się do panelu administratora.
  2. Po lewej stronie odszukaj zakładkę “wpisy”, a następnie “Tagi”.
  3. Stwórz swój tag- nadaj mu nazwę, uproszczona nazwę i opis.
  4. Tagi możesz edytować i dodawać.

Podsumowanie

Używanie tagów jest przydatnym narzędziem do pozycjonowania strony i porządkowania treści na niej. Dobrze dobrane tagi zapewnią ruch na Twojej stronie i pomogą w rozpoznaniu struktury tekstu. Stosowanie tagów ma wiele zalet, ale należy pamiętać o bardzo starannym dobieraniu tagów, aby nie duplikować tekstów i nie nazywaniu ich tak samo, jak kategorii.